Členové Platformy pro výchovu charakteru
Podrobné informace o členech Platformy a jejich činnostech.
Členové Platformy pro výchovu charakteru tvoří jednak organizace, ale i fyzické osoby (především odborníci), kteří se zabývají celostním přístupem k výchově a vzdělávání.
MEZI ČLENSKÉ ORGANIZACE PATŘÍ:
NADACE PANGEA - projekt Výchova ke ctnostem
Projekt Výchova ke ctnostem přináší koncept, jenž v dětech probouzí a rozvíjí vnitřní kvality osobnosti, které jim umožní projít životem odvážně, aktivně, zodpovědně a spokojeně. Ovlivní klima třídy k lepšímu a vede děti k větší samostatnosti a uvědomělosti ve všech oblastech života. Jsou přesvědčeni o tom, že změna české společnosti k lepšímu je přímo závislá na kvalitě osobností dalších generací a učit se být dobrým člověkem začíná už ve školce.
HODNOTOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ CYRIL MOONEY
HVCM pomáhá školám klást hodnoty a vztahy do centra celostního vzdělávání dětí. Díky nim se tak mohou žáci i studenti lépe orientovat ve světě – jak v tom svém vnitřním, tak v tom vnějším. Pořádají kurzy, nabízí prakticky zaměřené kurikulum a mentoring, které vychází ze zkušeností a života v současné společnosti, mladých kolektivech a současné pedagogické praxe. Podporují komunitu učitelů hodnotového vzdělávání, publikují články a podcasty, pomáhají vytvářet vrstevnické a dobrovolnické programy, které přináší dětem a mladým lidem uvědomění vlastní moci měnit svět kolem sebe.
ETICKÁ A CHARAKTEROVÁ VÝCHOVA
Etická a charakterová výchova, z. ú. od roku 2010 proškolila asi 11 000 pedagogů, podílela se na vytvoření sady metodik, učebnic a pracovních listů pro 1. - 9. ročník ZŠ s 324 lekcemi a také třídílné sady učebnice Osobnostní a etické výchovy pro SŠ. Stěžejními tématy jsou mezilidské vztahy a komunikace, pozitivní hodnocení sebe a druhých, kreativita a iniciativa, komunikace citů, empatie, asertivita, vzory a prosociální chování v osobních vztazích a veřejném životě. Sdílením dobré praxe a velkou nabídkou vytvořených materiálů přispívá ke kultivaci nejen vzdělávání, ale celé společnosti.
NADACE BLÍŽKSOBĚ
Nadace BLÍŽKSOBĚ je nástroj k podpoře projektů, organizací, či aktivit jednotlivců, které zvyšují kvalitu života ve společnosti a stmelují ji. Věří, že jedině prostřednictvím respektu k druhým, přátelství, poctivosti, pracovitosti a solidaritě vede cesta k růstu obecného blahobytu.
PEACEJAM ČR
PeaceJam je jediná organizace na světě, ve které společně dlouhodobě spolupracuje 14 laureátů Nobelovy ceny za mír s cílem rozvíjet vůdčí schopnosti a hrdinství v mladých lidech. Výsledkem této unikátní spolupráce je ucelený vzdělávací program pro žáky a studenty od 6 do 18 let, který vede k otevřenému uvažování, empatii a proaktivnímu chování. Osobní příběhy nositelů Nobelovy ceny míru inspirují mladé lidi, aby mysleli pozitivně a cítili touhu aktivně měnit sami sebe i své okolí. Právě díky takto smýšlejícím lidem může být náš svět spravedlivější, mírumilovnější a udržitelnější.
INSTITUT ENVIROMENTÁLNÍHO A ETICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Aktivity této organizace jsou zaměřeny na programy, které cílí na posilování etického vědomí v současné společnosti. Soustředí se na implementaci SEE Learningu (Společenské, emoční a etické vzdělávání) do českého prostředí. Pro naplňování této mise využívají nástroje, na jejichž přípravě se podílela řada odborníků napříč obory z celého světa, a dohlíží na udržování odpovídající úrovně kvality vzdělávacího komponentu SEE Learning. V souladu s dílem Jana Amose Komenského se takto podílí na společenské změně směrem k tvorbě soucitné laskavé společnosti a spokojených jedinců, kteří mají potřebné porozumění a nástroje k zvládání životních výzev.
ČLENOVÉ ORGANIZACE - FYZICKÉ OSOBY:
Mgr. BARBARA POSPÍŠILOVÁ, Ph.D.
Pracuje ve spolku pro inovace ve vzdělávání JOB jako lektorka a mentorka a současně vyučuje na Katedře pedagogiky a psychologie UHK. Má třináctiletou pedagogickou praxi jako učitelka prvního i druhého stupně. Tři roky působila jako učitelka pedagogiky, psychologie a vedla odborné praxe na střední pedagogické škole. Kromě učitelské, lektorské a mentorské činnosti pracuje jako metodik a pedagogický konzultant pro další vzdělávací subjekty, např. muzeum či filharmonii.
prof. PhDr. KAREL RÝDL, CSc.
Pracuje na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice jako profesor pedagogiky se specializací na dějiny školství a pedagogiky. Zajímá se především o inovace, alternativní a různé reformní efektivní metody a formy výchovy a vzdělávání a také o myšlenkové dědictví Jana Amose Komenského. K tématům publikoval řadu knih, statí, článků a přednášek a v poslední době hledá cesty, jak své zkušenosti a znalosti prosazovat v běžné učitelské praxi ve prospěch dětí a mládeže.
PaedDr. ICLic. MICHAL PODZIMEK, Th.D., Ph.D.
Od roku 2005 působí na Katedře filozofie Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické Univerzity v Liberci, kam byl původně přijat jako vyučující předmětů spojených s etickými otázkami. Za dlouhá léta na této vysoké škole vytvořil mimo jiné i předmět s názvem Filosofie a etika, který byl součástí společného vzdělávacího základu všech učitelských programů. V současnosti se věnuje oblasti filozofie výchovy, didaktiky a etického vzdělávání budoucích učitelů. Téma dobra a charakteru zařazuje do mnoha předmětů i svých akademických aktivit se studenty a učiteli na místních základních a středních školách.
Mgr. BARBORA BAČÍKOVÁ
Jako doktorandka na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci se věnuje problematice charakterové výchovy ve vzdělávání budoucích učitelů. Svou profesní dráhu chce věnovat snaze o to, aby z našich pedagogických fakult odcházeli emocionálně dospělí učitelé, kteří znají sami sebe, umí kontinuálně pracovat na svém seberozvoji, jsou schopni efektivně komunikovat s dětmi i rodiči, jsou týmoví hráči a vytvářejí v českých školách prostředí důvěry, které stimuluje růst zdravě sebevědomých osobností.
Mgr. LENKA NOSKOVÁ
Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci vystudovala učitelství češtiny a angličtiny, od roku 2018 je doktorandkou na katedře českého jazyka a literatury. Výzkumně se věnuje podpoře čtenářské gramotnosti u dětí ve věku 10 až 15 let a vlivu osobnosti učitele. Pracovala jako lektor angličtiny na PdF UP a v oblasti internacionalizace na fakultě a univerzitě. Spolupracuje s organizací Czech and Slovak Sokol Minnesota, kde učí češtinu jako cizí jazyk v online kurzu pro dospělé. V současné době je učitelkou na ZŠ Svatoplukova v Olomouci.